Table of Contents
Deze samenvatting bij Projectmanagement: Een professionele aanpak van evenementen (Verhaar) is geschreven in collegejaar 2012-2013. Waarom hebben projecten een management nodig? Evenementen moeten projectmatig worden aangepakt (Afzetpaal Voor Bedrijfs Events). Er zijn verschillende partijen bij een evenement betrokken, en wanneer deze niet goed worden ‘gemanaged’, zal de samenwerking niet soepel verlopen. Projectmanagement maakt het mogelijk om snel en flexibel in te spelen op interne en externe vragen vanuit de omgeving van de organisatie
Denk hierbij bijvoorbeeld aan communicatieprocessen en productieprocessen. De manager zorgt dat het bedrijfsproces zich blijft richten op de gekozen doelstelling van de organisatie. De kenmerken hiervan zijn: systematisch en structuur. De belangrijkste vaardigheden van een projectmanager zijn: structureren, tijd en geld beheersen, project afstemmen op de omgeving, motiveren van teamleden en het kunnen hanteren van conflicten.
Ze zijn het gevolg van iemands innerlijke behoefte om een idee (doel) te verwezenlijken. Ze komen voort uit het (meer)jarenbeleid van een bedrijf. Bijvoorbeeld: ieder jaar moet er een expositie/evenement/symposia georganiseerd worden. Ze komen voort uit een incidenteel project. Er moet eenmaal iets nieuws gerealiseerd worden. afzetpalen Waregem. Bijvoorbeeld een omvangrijke verbouwing, het ontwikkelen van een nieuwe attractie
Alles om ons heen komt voort uit een idee of vormprincipe. Al die ideeën vormen samen onze Ideeënwereld, waaruit wij (onbewust) onze eigen inspiratie putten. Dit creatieve proces is enigszins te stimuleren door creatieve technieken te gebruiken (zie 6.3 voor een meer gedetailleerde samenvatting).In het volgende overzicht worden het spontane creatieproces (denk/doe-proces) en de stadia ervan weergegeven.
Als eerste worden we met een situatie geconfronteerd. Deze situatie raakt ons en blijft ons bezighouden (startpunt) - Afzetpalen Voor Drukke Locaties.Met deze situatie voelen we ons emotioneel verbonden en blijkt vaak een probleem te zijn waar we niet uitkomen. Daarom praten we erover met anderen, en denken we erover na, omdat we er niet uitkomen
Op dat moment komt er energie vrij, en werken we grotendeels op ons gevoel dit idee uit (afzetpaal met koord). Daarbij zoeken we steun bij anderen die ons willen helpen met de uitvoering/ondersteuning ervan. Improviserend en experimenterend gaan we over tot de realisatie van deze ingeving/idee. De 6 Stadia van de Ideeënwereld geven dit proces in stappen weer
Deze oplossingen en antwoorden roepen onderweg weer nieuwe problemen, vragen of ideeën op. Voor deze nieuwe individuele vragen, kunnen de 6 Stadia van de Ideeënwereld weer opnieuw gebruikt worden. De oorsprong van een vraagstuk, en de nodige aanpak, staat altijd in verbinding met de levenscyclus van het systeem waarin het zich bevindt (bijvoorbeeld een organisatie, een groep of een relatie) (Afzetpalen Voor Markt Ruimtes).Ieder vraagstuk is uniek en doorloopt in zijn bestaansgeschiedenis verschillende stadia
Als mensen kunnen we de stadia van ‘ondergang’ bij ons vraagstuk transformeren door een vernieuwing aan te brengen. Hierdoor kunnen we ons voor de ‘ondergang’ behoeden. De bestaansgeschiedenis van een vraagstuk kan worden weergegeven in vier zones:Zone 1: zone van vormloosheid (Ideeënwereld)Zone 2: mentale zone (denken)Zone 3: praktische of fysieke zone (maken)Zone 4: zone van de manifeste vorm (wereld waarin wij leven met alle vraagstukken/verschijningen ervan).Zone 1 is vooral aanwezig als een onbewust idee.
In Zone 3 groeit het vraagstuk uit in een idee. En in Zone 4 is het idee aanwezig en functioneert het. Zoals eerder gezegd zal vroeg of laat het idee in verval/ondergang raken - Afzetpalen Voor Luxe Evenementen. Er komen bij het idee oorspronkelijke idee steeds meer nieuwe problemen kijken, die soms moeilijk het hoofd te bieden zijn
Dit is waar Projectmatig werken om draait. Het individuele scheppingsproces van idee, collectief maken. Bekijk iedere zone met zijn eigen problemen, want deze staan altijd in verbinding (Afzetpaaltjes). Als voorbeeld kunnen we kijken naar de terugloop van bezoekersaantallen bij een jaarlijks terugkerend evenement. Hoe komt dit? Op dit soort momenten ontstaan ‘herstelvragen’, waarbij je naar een oplossing gaat zoeken
Hierbij ga je alle stappen van het evenement na, en kijk je waar (in welke zone) er zich problemen voordoen. Afzetpaal Voor Publieke Organisatie. Dit zal een probleem oplossende aanpak hebben, waardoor er vaak organiserend moet worden ingegrepen. Als later blijkt dat deze aanpassingen alsnog niet helpen, zal het gehele concept van het oorspronkelijke idee gewijzigd moeten worden
Wanneer we in de praktijk worden geconfronteerd met problemen in Zone 2 en Zone 3, zullen we stappen moeten ondernemen. Hier is een hulpmiddel voor: de stap-voor-stapmethode. Deze is gebaseerd op een relationele benadering van de problemen die we tegenkomen. Het rationele proces onderscheidt zich van het spontane creatieproces (2.1), doordat we in dit proces invloed uit kunnen oefenen.
Met dit rationele/bewuste denk/doe-proces kunnen we de stadia van de Ideeënwereld opnieuw gebruiken. We voegen hieraan, in plaats van het individuele denken, het teamdenken toe. Plus, het bewust denken, in plaats van enkel het onbewuste. afzetpalen Sint-Agatha-Berchem. Hieronder volgt een toevoeging van het bewust denken, aan de eerder enkele onbewuste Ideeënwereld (2.1):IdeeënwereldOnbewust/spontane creatieproces Bewust/rationele analyseStadium 1: Beeldvorming
Het is bedoelt om aan te tonen, dat wanneer er in Stadium 6 iets misgaat, er in Stadium 3 mogelijk een aanpassing moet worden gemaakt om het geheel weer correct te laten functioneren. Omdat bijvoorbeeld een project het product is van een heel team, kan het projectmatig werken d.m.v. dit model op een simpele manier worden gevisualiseerd.
De creatievraag. In bepaalde situaties kan een projectteam een ‘creatievraag’ krijgen. In dat geval is er nog geen idee, vorm of richting. Er is nog weinig tot niets om inspiratie uit te putten; het projectteam moet zelf alles gaan bedenken. In dat geval kunnen we kijken naar Stadium 3: Ideevorming.
Bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik mijn studenten leren op welke wijze ze vraagstukken in de praktijk kunnen aanpakken?’De creatievraag gaat uit van een bepaalde vaagheid, dat concreet moet worden gemaakt. Het vage kan concreet gemaakt worden door een dekkende vraag te stellen (de creatievraag).De projectgeoriënteerde benadering. afzetpalen Zeebrugge. Traditioneel gezien worden er eerst ideeën naar voren gebracht, en wordt er pas daarna gekeken naar voor wie het product interessant zal zijn (bijvoorbeeld bij televisieprogramma’s)
Denk bijvoorbeeld aan het fabriceren van allerlei producten, die de markt toch wel zou kopen. Maar toen het aanbod van meerdere bedrijven groter werd, en dus de concurrentie, moesten zij hun methode herzien. Zij maakten aanpassingen in hun stadia, en werden genoodzaakt om zich meer op de behoefte van de markt (doelgroepen) te gaan concentreren.
Tegenwoordig is deze marktoriëntatie niet meer weg te denken. Sterker nog; wat de klant wil staat centraal bij de ontwikkeling van een nieuw product/project. Daartegenover staat de culturele sector. Daar is nog altijd een sterke drang naar productoriëntatie aanwezig. Kunstenaars gaan vaak uit van hun eigen ideeën. En verzetten zich vaak tegen maatschappelijke wensen voor entertainment; ze doen iets omdat ze dat zelf willen doen (theatermakers, muzikanten, schrijvers, schilders).
En kunnen bedrijven om diezelfde redenen besluiten om die specifieke kunstenaar te gaan sponsoren (Afzetpalen Voor Markt Toegang). Anderzijds bestaat het risico dat een specifiek product niet blijkt aan te slaan bij anderen, waardoor de kunstenaar zou kunnen falen. Als we kijken naar voorgaande voorbeelden, blijkt de eenzijdigheid aanwezig. Bij productoriëntatie maak je iets voor jezelf met een verbonden eigen risico
De projectmatige aanpak, doet zowel recht aan de creatieve vrijheid van de bedenkers, alsmede dat het zich ook richt op een maatschappelijke behoefte. Er wordt uitgegaan van een dynamisch evenwicht. De projectmatige aanpak is gebaseerd op afgewogen productmarktcombinaties (PMC’s).Definiëren van de startvraag van een product. Als we het onderscheid willen kunnen maken tussen de productoriëntatie, de marktoriëntatie en vraagoriëntatie willen zien, kunnen we overzichtelijk maken in de vorm van een tabel:1.
(Projectresultaat niet duidelijk, doelstelling wel).B.(basisvorm is duidelijk).Ik heb een duidelijk idee van het product dat gerealiseerd moet worden. Daarna kijken wie er geïnteresseerd is. (Projectmatig duidelijk, doelgroep niet).Voor de behoefte in de markt heb ik een duidelijk beeld van het nodige product. (Project én doelgroep zijn duidelijk).Ik heb een helder beeld van het product dat gerealiseerd moet worden om de vraag van de markt te beantwoorden.(Project en doelgroep zijn duidelijk.
Vormgevingsvraag: Als duidelijk is waar het project zich op gaat richten (markt, klant of allebei).Als het duidelijk is waar het resultaat van het project zich op gaat richten, dan kan daarop aangesloten worden met een projectmatige aanpak. Afzetpaal Met Luxe Koord. Creatievraag: Als er een vraag is, maar nog geen beeld van het projectresultaat
Jaarlijks worden er in Nederland zo’n zeshonderdduizend evenementen georganiseerd. Wanneer we kijken naar de omvang, kunnen we deze als volgt indelen:kleinschalig: tot circa 500 bezoekers per dag;middelgroot: circa 500-5000 bezoekers per dag;grootschalig: meer dan 5000 bezoekers per dag;mega: meer dan een miljoen bezoekers. Belangrijk kenmerk van een evenement: het is een aan tijd- en plaatsgebonden gebeurtenis.
Of juist heel specifiek gericht op één ding - Afzetpaal Met Robuuste Basis. De vorm van het project moet afgestemd zijn op de inhoudelijke doelstelling. Het is zeer belangrijk dat we de doelstelling voor ogen hebben, voordat we een vorm gaan kiezen - afzetpaaltjes met lint. Bij projecten waarvan de vorm nog niet is bepaald, is het belangrijk om eerst de probleem-/vraagstelling te formuleren
Bijvoorbeeld: ‘Het project wil een oplossing bieden voor de behoefte om ervaringen uit te wisselen van met name onze Oost-Europese collega’s.’Wanneer de doelstelling zo wordt geformuleerd, is er nog ruimte voor aanpassingen en alternatieven naast elkaar te zetten. Uit deze doelstelling hoeft niet perse direct een evenement te komen. Je kunt deze doelstelling altijd nog verfijnen.
Culturele/vrijetijdsprojecten kunnen veel functies vervullen, voor commerciële, persoonlijke en gemeenschappelijke doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan: verkoop, promotie, communicatie, ontmoeting, educatie, motivatie, informatie, consumptie, fondsenwerving. Een evenementenproject richt zich vaak op verschillende doelgroepen, met daarin een hoofddoelgroep en meerdere subdoelgroepen - afzetpalen Menen. Per subgroep wordt er vaak een ander doel nagestreefd, en kan het evenement zelf meerdere doelen dienen
De spin-off. Naast het feit dat evenementen doelstelling hebben, hebben zij ook vaak een gewenst of ongewenst neveneffect. Dit noemen we een spin-off. De horeca profiteert bijvoorbeeld bij een festival in de stad. Voor hen is dit evenement ook lucratief, zonder dat zij er zelf verder direct veel mee te maken hebben.
Publieksevenementen zijn vooral gericht op algemene of ideële doelstellingen. Bedrijfsevenementen zijn vooral gericht op het realiseren van een bedrijfsdoelstelling. Door het bedrijfsleven worden bedrijfsevenementen steeds meer gezien als een alternatief medium om met doelgroepen/relaties te kunnen communiceren. Denk aan congressen en beurzen. Afzetpaal Voor Drukke Locaties. Dit wordt in dit kader ook wel driedimensionale communicatiemedia genoemd
Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld een feest organiseert voor algemeen publiek, kunnen zij hier ook potentiële klanten aan verdienen. Bedrijven doen dit vaak in samenwerking met een omroep. Publiek dat geïnteresseerd is, kan hiervoor kaartjes kopen of bijvoorbeeld een bon uit de krant/tijdschrift opsturen. Bedrijven zijn bij deze feestjes erg geïnteresseerd in de NAW-gegevens van bezoekers, voor hun eigen marketingscommunicatie.
Hieronder volgen een aantal evenementsvormen voor zowel de bedrijfs- als de publieksevenementen. BedrijfsevenementenBeurzen/exposities - afzetpalen Kessel-Lo.objectgerichte expositie: objecten staan centraalconceptgerichte expositie: informatie staat centraalproductgerichte expositie: producten van bedrijven worden tentoongesteldproductgerichte expositie; vakbeurs: gericht op vakmensenproductgerichte expositie; publieksbeurs: gericht op algemeen publiekConferentiescongres: gemeenschappelijk overleg, vaak internationaalworkshop: leeractiviteiten voor deelnemersseminar: gevorderden bestuderen een bepaald onderwerpsymposium: wetenschappelijke bijeenkomstthema- of contactdagenonline conferentiesDoelen bedrijfsevenementen: nieuw product introduceren, reclamecampagne starten, relatie met doelgroep te versterken, vaste klanten verwennen
PublieksevenementenCulturele programma’s: activiteiten als stadswandelingen, stedenreizen, rondleidingen. Markten: toeristische markten, kunstmarkten, braderieën. Attracties: manifestaties hebben vaak tijdelijke attracties om mensen aan te trekken. Voorstellingen: optredens van mensen en groepen; dans, toneel, concerten, tv-productieFestivals en folkore: festival bestaat uit meerdere voorstellingen, folklore vaak uit sport. Manifestaties: combinatie van verschillende evenementsvormen; workshops, optredens.
Sportevenementen: toernooien, boksgala’s, bekerfinales. Ondersteunende projecten: een evenement wordt ondersteunt door een ander evenement. Bij evenementen zijn meerdere mensen betrokken (afzetpalen Juprelle). Deze mensen worden ook wel partijen genoemd. Ze worden met elkaar verbonden door het evenement; een bepaalde locatie waar uitwisseling plaatsvindt tussen mensen/groepen. De belangrijkste partijen die betrokken zijn bij een evenement, noemen we de primair betrokkenen
Navigation
Latest Posts
Afzetpalen Voor Stadions Gebruik
Mobiele Afzetpaaltjes Met Voet
Afzetpalen Voor Concert Locaties